Педагогічні цікавинки

Заняття з розділу «Пропедевтичний курс навчання грамоти» для дітей старшого дошкільного віку.(розробила вихователь       Ростова Л.А.)


«Подорож  до Африки на повітряній кулі».

Мета: повторити і закріпити знання про звуки; закріплювати вміння знаходити місце звука  в слові, розрізняти  голосні,  тверді  та мякі   приголосні звуки,  виконувати звуковий аналіз 4-х, 5-фонемних слів, складати нескладні речення за схемою,  вміння розуміти навчальне завдання і виконувати його. Закріпити практичні  навички  користування комп’ютером. Сприяти розвитку фонематичного слуху.   Збагачувати словниковий запас дітей про зони Африки через ознайомлення з її тваринним і рослинним світом. Розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення, увагу, правильну  поставу. Виховувати  інтерес до оточуючого світу  та до занять, уміння дружно працювати, допомагати один одному.

Матеріал. Демонстраційний моделі звуків,  3 повітряних кулі: червоного,  синього  та  зеленого  кольорів; паперові  кактуси зі схемами  на знаходження  місця  звука  у слові; паперові  квіти, ящірка, комар, макети  пустелі Сахара, річки  Лімпопо, клиновидні  підставки,  мультимедійний  проектор із зображенням  Джунглів, сюжетна  картина  «Зимові  забави», екран.

                        Роздавальний: каси, ноутбуки із завданнями   «Лікар  Айболить»,  «Звуковий  аналіз  слів», квітки з картинками, піднос, паперові дощечки зі схемами  речень,  картки-схеми  для  виконання  звукового аналізу  слова  «комар».

                                              Хід  заняття
I  - Діти,  підійдіть до  віконця  і  подивіться:  все  навколо  замерло,  немов погрузилось  у  довгий  сон,  на вулиці  холодно  і  від  цього становиться  трішки  сумно,  бо  в  Україні  зараз  зима.   Ось  би  зараз  погрітися  на сонечку,  як  влітку! 

- Як  ви  вважаєте,  в  якої  країні зараз літо? (в Африці).  А  що, якщо  ми прямо  зараз  відправимось до Африки?  Але  на чому  ми  туди подорожуємо?  На чому,  на ваш погляд,  можна  добратися до  Африки? (пропозиції дітей).

II- Ой,  здається,  у мене  зявилася  чудова  ідея!  А  що,  якщо  відправитися  туди на  незвичайному виді  транспорту - на  повітряній  кулі?

- В  одну  кулю  ми не помістимось,  але у нас їх аж  цілих 3!

 (у різних куточках кімнати розміщені  3 повітряних кулі:  червоного,  синього та зеленого кольорів).  

 

- Скоро ми вирушимо в подорож, але не забувайте, що найголовніше – це допомагати один одному, бути  добрими, чуйними і сміливими!

- Але, спочатку треба придбати квітки (показую коробку з білетами, на яких зображені предмети, що починаються з голосних, твердих та м’яких приголосних звуків  (тістечко, вуж,  апельсин, шуба,  павук, оса, ліс, мішок, машина, ананас . Діти обирають собі квітки).

 

- А знаходити  місце  в своєму   шарі   ви   будете  по  1-му  звуку  слова,  яке відповідає  зображенню  на картинці. Підказкою для вас буде позначка на повітряній  кулі.  Подивіться  кожний  на свою картинку, визначте 1-й  звук  у своєму слові  і  займіть місце  на своєї кулі.

- Але  кулі не полетять,  поки  ми  не переконаємося,  чи  вірно ми знайшли місця.  Давайте  один  одного  перевіримо,  чи всі правильно  відшукали  своє  місце. Піднімітьсвої білетики  з  картинками,  щоб  було  видно  всім.

- Чи всі правильно  відшукали  своє  місце?

- Андрійку,  чому ти  сів  на  червону  кулю? (запитую про це по однієї  дитині  з  кожної  кулі).   (Якщо  хтось  із  дітей  помилився,  то  кажу: «Мені  здається, що  хтось  сів не  згідно з білетом»,  та розбираємо  й виправляємо  помилку  всі  разом).

(Діти підходять до своїх  літальних апаратів)

- Що допомагає тому, щоб наші кулі рухалися швидше? (вітер)

- Давайте покажемо, як вітер дме.  Повторюємо разом зі мною рухи та дії:                                                                                                                                                       

                                 Дихальна   вправа  «Вітерець»
Я вітер сильний, я лечу,
Лечу туди, куди я хочу (руки опущені, ноги злегка розставлені, вдих черезніс)
Хочу наліво посвищу (повернути голову ліворуч, губи трубочкою і подути)
Можу  я подути вправо (голова прямо, вдих, голова направо, губи трубочкою, видих)
Можу вгору (голова прямо, вдих через ніс, видих через губи трубочкою, вдих)
І в хмаринки – дую сильно, без зупинки (опустити голову, підборіддям торкнутися грудей, спокійний видих через рот)
Сильніше дую, задуваю,  і  всі хмаринки розгоняю! (кругові рухи руками).
Повторити 3-4 рази.

Ось ми і кудись прилетіли.  (Підходимо до макету пустелі Сахара).


                      
 

- Так це ж пустеля  Сахара – сама велика  пустеля у  світі! Тут сухо і  жарко  і  майже нічого не росте, крім кактусів;  тільки:
 Завиває вітер - [у].
Шарудить пісок - [ш].
Повзають і свистять змії - [с].                                        

 - Що ми  вимовляли тільки що? (звуки). 
- Ой,  подивіться:  ящірка  приповзла. 


                                 

Вона  каже,  що ці   кактуси  можуть розквітнути,  якщо ми  виконаємо завдання. 
- Пригадайте  ще раз,  як свистять змії?  ([с])?   Подивіться  знов  на  свої  квітки  та  визначте, чи є у назвах ваших предметів  звук [с]?   Який звук  [с],  голосний чи приголосний?  Чому ви так вважаєте?  

- А зараз визначте  місце звука  [с]  в   слові,  яке  відповідає  зображенню на вашій  картинці   і покладіть свій  білет  на кактус з відповідною  схемою.

(На  макеті пустелі – багато кактусів  з різними варіантами схем)

 

(Якщо  завдання  виконано правильно,  прикріплюю  квіточку на кактус)

- Подивіться,  яка  краса!  Наші  кактуси  і  насправді розквітнули!

-  Це завдяки  тому, що ви всі молодці,  добре  впоралися із завданням!

 -  Але  все ж таки тут дуже  жарко!  Ось  биде-небудьосвіжитися! Треба  рухатися  далі.  (підходимо до  макету річки  Лімпопо, біля  якої  розміщені  клиновидні  підставки,  які  призначені  для профілактики сколіозу,  а  також картки-схеми  для звукового  аналізу  слів  та  каси).

 

-  Дивіться,  це  ж річка Лімпопо! Як  тут  свіжо, можна  і освіжитися,  і погрітися  на сонечку!  Але  чуєте якийсь  звук? (з-з-з). Хто  це може бути? (здогадки  дітей),    (непомітно достаю  комара  з-під камінця  біля річки).


                                                  
 

- Так  це ж комар!  Він-то і хоче вкусити  когось з нас!  Ой!  Та їх  тут так  багато і всі  вони небезпечні!  Послухайте,  комарі улетять       тільки  тоді, коли ми зробимо звуковий  аналіз  слова «комар»!   Ви дуже розумні діти, а тому  не боїтесь комарів та із  задоволенням  виконаєте звуковий  аналіз  слова «комар»! Лягайте зручніше  на  лежаки і виконайте звуковий  аналіз  цього слова.


                                          
 

(Після  того, як всі  виконають звуковий  аналіз  слова,  викликаю одну дитину викласти виконане  завдання на схему  біля  дошки).

- Давайте  зараз  перевіримо,  чи всі з вас вірно впоралися  із завданням? (дітям по черзі задаються запитання: назви 1-й звук. Чому ти вважаєш, що звук [к] приголосний? Який він, твердий чи мякий? Назви 2-й звук. Чому ти вважаєш, що звук [оголосний? і т.д.)

- Скільки голосних звуків у слові «комар»? (2).  Скільки приголосних?(3).

- Скільки  твердих  приголосних? (3).  Скільки мяких приголосних? (їх  немає  у цьому слові).

- Ну ось,  комар і улетів,  а  інших  комарів  зїсть ця  жабка;  вони  вже  небезпечні!  Ми ж всі трішки  освіжилися  і  можемо рухатися далі.

 III- Давайте подивимось, що ж нас чекає далі?  (відкриваю екран з картинкою «Джунглі»  за допомогою мультимедійного проектора).

- Що це? (ліс). А хто  знає,  як називається африканський ліс? (Джунглі).

- Хто живе у Джунглях?

- А мавпочки приготували для нас завдання-сюрпризи на комп’ютерах.    Займіть місця  за столами.

 - Відкрийте комп’ютери, натисніть на клавішу «пробіл»,  наведіть курсор на квадратик.

- Ми  всі  потрапили  у світ  Джунглів!

- Покрутіть колесо комп’ютерної миші до себе.

- Як ви вже здогадались, треба виконати звуковий аналіз слів,  зображення  яких є на картинках,  шляхом  перетягання  позначок-фішок у  клітинки схеми  за допомогою комп’ютерної миші.  (У дітей  різні  картинки).                                                                                                                                                                                                                                                                     - Чуєте  якийсь шум?  Хто ж це може бути? Давайте спробуємо обережно,  лише  одними очима,  пошукати, хто ж це розшумівся?

                                                       Зорова гімнастика 
                 Раз - наліво, два - направо,
                 Три - наверх, чотири - вниз.
                  Дивимось тепер по колу, 
                  Бачити щоб краще світ.
                  Погляд ближче  всі направимо,

                  Працювати очі  ми заставимо,

                  Щоб побачити скоріше:

                   Хто сховався в  темній тиші?

(Прокручую  колесо миші до себе,   на  екрані -  завдання «Лікар  Айболить»).

- Так  це ж лікар Айболить! До нього записались  на прийом звірі. 

  

- Хто це? (лев).

- Хто це? (тигр).

- Хто це? (удав).

- Утворилася черга.  Але звірі не можуть визначити,  хто з них 1-й, хто 2-й, а хто – останній.  Допоможемо їм?  Розташуйте звірів у чергу.  А допоможуть  нам  в  цьому  схеми  та  комп’ютерна  миша.

- Бачите,  як ми швидко впоралися  із завданням!  Що б звірі без  вас робили? 

- Ну і  жарко ж в Африці і ми  всі дуже зігрілися,  але не  треба забувати, що у нас  на Україні  зараз зима  і ми, нажаль,  повинні повертатися додому.

- Як  же нам  вибратися із Джунглів?  Вставайте, ходімо далі.

(підходимо до поламаної доріжки).

 

- Так  це ж доріжка, яка виведе  нас із Джунглів! Але її хтось  зруйнував. Треба її відремонтувати! А  ось і дощечки  від  неї. Подивіться уважно  на  них.  (вказую на квадратики-дощечки  з готовими схемами речень – 30 схем).

- Що зображено на кожній  дощечці? (схема  речення).

- Ми  відремонтуємо  цю доріжку,  якщо виконаємо  завдання. 

  (розміщую  картину  «Зимові розваги»)

- Як ви вже здогадалися, треба скласти речення  за  цією картиною.

- Подивіться  уважно на картину.  За цією  картиною можна  скласти багато різних  речень, наприклад, про цих дітей,  про дятла, про зайчика  і ще деякі речення.

- Хто б хотів скласти речення про зайчика?

- Хто б хотів скласти речення про цих дітей?

-  А то б хотів скласти речення про цих дітей? (і так далі:  про дятла,  про сніговика,  про білочку,  про сонце,  про  пташок… .)

- Ну  що,  починаємо працювати!

- Складіть кожний своє речення,  а потім підберіть до нього дощечку  з відповідною  схемою.  Даю вам одну хвилину! 

- Ну що, настав час послухати ваші  речення. Станьте в рядочок зі своїми картинками та схемами.

 - Тільки  умова  така:  уважно  слухайте  відповіді  товаришів,  а то дощечки не складуться!

- Маша,  яке  речення  ти склала?   Яку обрала  до нього схему?

- Діти, чи вірно впоралася із завданням Маша?

- Маша, поклади свою дощечку на доріжку.  (І так далі: діти промовляють речення,  які склали,  підбирають схему  та по черзі  викладають на доріжці одну дощечку за іншою).

 

 - Ну що, доріжка відремонтована! Давайте зараз один за одним  перейдемо  по доріжці.  Ходімо!

- Подивіться,  ми по цій доріжці повернулись назад до нашого дитячого садка!

IV. - Давайте зараз поділимося  своїми враженнями.

- Яке завдання, на  ваш  погляд  було  найцікавішим?  А яке завдання  вам  показалося складним! 

- Але найголовнішим було те,  що ми працювали  дружно, разом і    тільки  дружба допомагає вирішувати  всі завдання